Co się buduje na Szubińskiej

Pewnie wiele osób już wie, ale mimo to postaram się opisać co też ciekawego szykuje się nam na drodze którą wielu z nas codziennie dojeżdża do Bydgoszczy. Otóż rozpoczęto budowę ronda które ma poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulicy Szubińskiej w Białych Błotach z Aleją Ofiar Hitleryzmu czyli drogą na Miedzyń, oraz z drogą do Trzcińca. Być może zapytacie po co? Przedwczesne pytanie dla każdego kto choć raz próbował wyjechać z tych dróg w lewo. Wyjazd w prawo zwłaszcza od strony Trzcińca jest bardzo dobry, ale kierowcy skręcający w lewo za każdym ryzykują zdrowiem i życiem nie tylko swoim ale i jadących ulicą Szubińską. Kto nie widział samochodów wypadających z lasu i zatrzymujących się na zebrze czekając na kawałek wolnego miejsca, lub też przelatują przez oba pasy od razu na pobocze i próbują włączyć się do ruchu.  Prawdę mówiąc wiadomo było, że wcześniej czy później coś z tym będzie zrobione, i należy się cieszyć że jest to rondo a nie kolejna sygnalizacja świetlna. Jedna w Białych Błotach wystarczy aby skutecznie zatrzymać ruch w obu kierunkach.  Zwłaszcza że rondo zostało zaprojektowane jako rondo turbinowe. Co to jest takiego? Rondo turbinowe jako pierwsi zaprojektowali Holendrzy. Jest to rondo w którym drogi pojazdów jadących dwoma różnymi pasami nie przecinają się. Podając schemat ronda turbinowego za wikipedią jego schemat wygląda tak:

Kierowca przed wjechaniem na takie rondo musi zająć odpowiedni pas, dlatego też prawidłowe oznaczenie kierunków jazdy jest w takim przypadku niezwykle ważne. Przykładem może być takie właśnie wybudowane w Holandii gdzie pomysł był dobry ale zabrakło oznakowania pionowego co sprawiło sporo kłopotów kierującym.

Klasycznym przykładem ronda turbinowego jest rondo Bernardyńskie w Bydgoszczy. Kto pamięta je sprzed kilku lat to może stwierdzić, że teraz ono naprawdę działa, i przy swojej przepustowości jest naprawdę bezpieczne. A wystarczyło wymalować tylko pasy i odpowiednio oznaczyć. Skończyły się problemy kto ma pierwszeństwo, zatrzymywanie na środku ronda bo trzeba przepuścić tych na zewnętrznym pasie itp.

Pełna dokumentacja nowego obiektu dostępna jest na http://www.zdw-bydgoszcz.pl/pliki/projekty/IDP/223RondoMiedzynProjekt.pdf

Schemat przebiegu dróg przedstawia się następująco:

Oznacza to,  że dotychczasowe drogi na Miedzyń i Trzciniec zostaną zamknięte, i zastąpione nowo budowanymi. Wygląd nowego ronda zgodnie z projektem przedstawia się następująco:

Co to oznacza dla jeżdżących do Bydgoszczy? Oczywiście utrudnienia w czasie budowy. Poza tym będzie to kolejny „spowalniacz” na tej drodze. Ale też w znaczący sposób powinien podnieść bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu. Jest to o tyle istotne że stłuczek tam jest rocznie naprawdę sporo. Więc jeśli nie spowolni zbytnio przejazdu  to trzeba go zaakceptować.

Fragment obrobionej dokumentacji pozyskany ze strony www.naszebialeblota.pl